Análisis psicosocial de la violencia: entre el conflicto y el desarrollo social

Authors

  • Eli L. Malvaceda Espinoza Graduado en Psicología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos (Perú)

DOI:

https://doi.org/10.46631/jefas.2009.v14n26.07

Keywords:

Violence, aggression, intentionality, valuation, basic budgets, constitutive.

Abstract

Following recent events in our country, with the aim of improving the study and prevention of conflicts for a better economic and social development that contributes to the quality of life and mental health of individuals, this article begins by exploring the concepts of violence and aggression and outlines the conceptual distinction between them, also delves into issues such as intentionality and social value, basic budgets and components as the formal structure of the act, personal equation, the context enabler and the ideological background in the development of violence. Follows the path initiated in 1989 by Ignacio MartínBaró, adapting to the Peruvian case.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alarcón, R. (1986). Psicología, pobreza y subdesarrollo. Lima: Instituto de Investigación y Desarrollo de la Educación.

Bronfenbrenner, U. (1987). La ecología del desarrollo humano. Barcelona: Paidós.

Comisión de la Verdad y Reconciliación (CVR). (2003). Informe Final, Tomo VIII. Lima: CVR.

Dollard, J. & Miller, N. (1939). Frustración y agresión. New Haven: Yale University Press.

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (Unicef ). (2006). La violencia contra niños, niñas y adolescentes. Santo

Domingo: Unicef.

Freire, Paulo. (1972). La educación como práctica de la libertad. México: Siglo XXI.

Freire, Paulo. (2005). Pedagogía del oprimido (55.a ed.) México: Siglo XXI. (Edición original, 1970).

Freud, Sigmund. (1979). Nuevas conferencias de introducción al psicoanálisis y otras obras (1932-1936). Volumen

XXII. Obras Completas. Buenos Aires: Amorrortu.

Fromm, Erich. (1975). Anatomía de la destructividad humana. México: Siglo XXI.

Martín-Baró, Ignacio. (1989). Sistema, grupo y poder. Psicología social desde Centroamérica II (2.ª ed. ). San Salvador:

Universidad Centroamericana José Simeón Cañas (UCA).

Martín-Baró, Ignacio. (1990). Psicología social de la guerra. San Salvador: UCA.

Martín-Baró, Ignacio. (2003). Poder, ideología y violencia. Madrid: Trotta.

Milgram, S. (1980). Obediencia a la autoridad. Bilbao: Desclée de Brouwer.

Moreno, F. (2001). Un modelo teórico para el estudio de la violencia. Madrid: Universidad Complutense de Madrid

(UCM).

Myers, D. (2003). Social psychology (15.ª ed.). New York: McGraw-Hill.

Organización Mundial de la Salud (OMS). (2003). Informe mundial sobre la violencia y la salud. Washington, D. C.:

OMS.

Ortiz, P. (1997). La formación de la personalidad. Lima: Colegio de Doctores en Educación.

Perry, B.D. (1997). Incubated in terror: Neurodevelopemental factors in the ‘Cycle of Violence’. En J. Osofsky (ed.),

Children, youth and violence: The search for solutions (pp. 124-148). New York: Guilford Press.

Real Academia Española (RAE). (2001). Diccionario de la Lengua Española (22.ª ed.). Madrid: RAE y Espasa-Calpe.

Ruiz, J. P. (1999). Una visión biohistórica de la violencia. En Fundación Civis. La agresión desde una perspectiva

biológica y social. Madrid: Fundación Civis / Junta de Extremadura.

Theidon, K. (2004). Entre prójimos. Perú: Instituto de Estudios Peruanos (IEP).

Downloads

Published

2009-06-30

How to Cite

Malvaceda Espinoza, E. L. (2009). Análisis psicosocial de la violencia: entre el conflicto y el desarrollo social. Journal of Economics, Finance and Administrative Science, 14(26), 121–130. https://doi.org/10.46631/jefas.2009.v14n26.07