Formulación estratégica. Caso: empresas del sector alimentos y bebidas del estado Carabobo

Authors

  • Ana Emilia Cordero Borjas Facultad de Ciencias Económicas y Sociales de la Universidad de Carabobo

DOI:

https://doi.org/10.46631/jefas.2011.v16n30.06

Keywords:

Strategic planning, strategy formulation, strategic though

Abstract

The purpose of this paper is to analyze the strategic process of a group of companies in the food and beverage sector of Carabobo State, Venezuela. To achieve it a non-experimental study was conducted with special emphasis on transectional descriptive design and an instrument was applied to a non probabilistic sample taken from eleven organizations of the food and beverage manufacturing industry in the Carabobo State, Venezuela. We concluded that in the group there is no clear trend or identification with respect to some of the schools of strategic thought, in particular, as regards to the strategic process; that is to say, there is not enough uniformity in the responses to identify which school of strategic thought (from the application of its premises) has a greater presence in some of the companies. Considering the prismatic nature of the strategic process, it can be said that the schools with more influence at the time of making the strategic formulation are Planning, Positioning, Cultural, Environmental and Configuration.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ansoff, H. (1965). Corporate Strategy. New York: Mc Graw-Hill.

Cámara Venezolana de la Industria de Alimentos(CAVIDEA) (2010). Situación del sector alimentos. Perspectiva I Trimestre 2010. En CAVIDEA: Estadística. [Documento en línea]. Disponible:

<http://www.cavidea.org/estadisticas/Perspectivas I_2010.pdf> [Consulta: 2010, agosto 16]

Castillo, R., & Morales, A. (2006). Propuesta metodológica para el análisis empírico de los cambios ocurridos en el sector agroalimentario venezolano. Revista Agroalimentaria, 23, 57-70.

Cendrós, J. (2001). Pensamiento Estratégico. Ensayos. Colección Gerencia de la Universidad Rafael Belloso Chacín. Maracaibo, Venezuela: Ediciones Gato Azul.

Chandler, A. (1962). Strategy and Structure. Chapters in the history of the American Industrial Enterprise. Massachusetts: MIT Press.

Daft, R. (2004). Administración. México, D.F.: Thomson. Drucker, P. (1994). The theory of the Business. harvard business Review, September-October. Cambridge. Disponible en <http://hbr.org/1994/09/the-theory-ofthe-business/ar/1>. Recabado el 17 de enero 2010.

De Weffer, R. (2009). Formulación de estrategias en empresas de manufactura, distribución eléctrica y minería. Revista Venezolana de gerencia, 14(46), 215-227.

García, M., & Sabater, R. (2004). Relaciones entre estrategia y ciclo de vida de la empresa. Revista Madri+d. n. 20, diciembre 2003 – enero 2004. Disponible en <http://www.madrimasd.org/revista/revista20/investigacion/

proyectos1.asp>. Recabado el 20 de enero, 2010.

Giacinti, M. (2003). Pensamiento estratégico en el negocio mundial de manzanas. Revista Agroalimentaria, 17,49-60.

Huerta, E. & De Bourg, J. (2009). Pensamiento estratégico: el entramado epistémico en gerencia de salud pública. CICAg, 6(1), 117-130.

Learned, E. P., Christensen, C. R., Andrews, K. R. & Guth, W. D. (1965). Business Policy: Text and Cases, Homewood, IL: Irwin edition.

Márquez, A. (2005). Permisología. [Documento en línea]. Disponible en <http://webarticulista.net.free.fr/amr200522051008.html>. Recabado el 24 de abril, 2011.

Mercado, A., Córdova, K., & Testa, P. (2007). Tendencias organizativas y tecnológicas de la industria agroalimentaria global y su manifestación en Venezuela. Revista Agroalimentaria, 24, 85-103.

Mintzberg, H. (1994). TheFall andRise ofStrategicPlanning. harvard business Review, pp. 107-114. Disponible en <http://online.worcester.edu/external/evescio/Principles%20of%20Management/strategicplan.pdf>. Recabado el 18 de marzo, 2010.

Mintzberg, H. (1998). El proceso estratégico. México D. F.: Prentice Hall Hispanoamericana.

Mintzberg, H., Ahlstrand, B., & Lampel, J. (1999). Safari a la estrategia. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Granica S.A.

Morrisey, G. (1996). Pensamiento Estratégico. Construya los Cimientos de su Planeación. México: Editorial Prentice Hall Hispanoamericana.

Morrison, J. (1994). From Strategic Planning to Strategic thinking. On the horizon 1994, 2(3), 3-4. Disponible en <http://horizon.unc.edu/projects/OTH/2-3.asp>. Recabado el 16 de mayo, 2010.

Newman, W. H. (1951). Administrative Action. The Techniques of Organization and Management. En Buzell, Gale & Sultan, Engelwood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.

Ohmae, K. (1998). La mente del estratega. México D. F.: Editorial Mc.Graw Hill.

Perozo, E. (2006). Pensamiento estratégico y gestión de talento humano en gerentes corporativos. CICAg, 4(1), 144-170.

Piñeiro, A., Quintero, N., & Faria, E. (2007). Pensamiento Estratégico y Eficiencia de la Gerencia Pública en las Corporaciones Locales. negotium, 3(8), 133- 156.

Ramos P. A. (2009). La estrategia para empresas con sede en el Valle de Aburrá. Revista Universidad Eafit, 45(154), 53-69.

Robert, M., & Dias, C. (2000). Estrategia pura y simple.

México D. F.: Editorial Mc. Graw Hill Interamericana Editores S.A.

Ronda, G. (2004). La integración de los niveles estratégico, táctico y operativo en la dirección estratégica. Revista-Escuela de Administración de negocios, 052, 29-57.

Rosales, M. (2001). Planeación Estratégica, Cultura y Valores. En Pensamiento Estratégico. Ensayos. Colección de Gerencia. Maracaibo, Venezuela: URBE

Rumelt, R. (1974). Strategy, Structure and Economic Performance. Cambridge: Harvard University Press.

Rumelt, R., Schendel, D., & Teece, D. (1994). Fundamental Issues in Strategy. En R. Rumelt, D. Schendel & D. Teece (Eds.) Fundamental Issues in Strategy. A Research Agenda (pp. 9-47). Boston: Harvard

Business School Press.

Sallenave, J. (1993). gerencia y Planeación Estratégica. Caracas, Venezuela: Grupo Editorial Norma.

Serna-Gómez, H. (1999). gerencia Estratégica. Planeación y gestión – Teoría y Metodología. Bogotá, Colombia: 3R Editores.

Silvestri, K., Silvestri, C., & Hernández, R. (2006). Pensamiento estratégico y éxito gerencial en organizaciones empresariales. Maracaibo, Venezuela: Editorial de la Universidad del Zulia (EDILUZ).

Thompson, A., & Strickland, A. J. (2004). Administración estratégica: textos y casos. México, D.F.: Mc Graw Hill Interamericana.

Von Neumann, J., & Morgenstern, O. (1944). Theory of games and Economic behavior. New Jersey: Princeton University Press.

Woods, P. (1985). Estrategias de enseñanza. En E. Rockwell (Ed.) Ser maestro: estudios sobre el trabajo docente (pp. 121-124). México D. F.: Consejo Nacional de Fomento Educativo.

Downloads

Published

2011-06-30

How to Cite

Cordero Borjas, A. E. . (2011). Formulación estratégica. Caso: empresas del sector alimentos y bebidas del estado Carabobo. Journal of Economics, Finance and Administrative Science, 16(30), 63–82. https://doi.org/10.46631/jefas.2011.v16n30.06