Tangibilización del espíritu emprendedor: desarrollo de franquicias en el sector de la pequeña y microempresa
DOI:
https://doi.org/10.46631/jefas.2009.v14n26.06Keywords:
Franchises, MSE, tangible services, entrepreneurial spirit.Abstract
When talking about economic development in emerging countries, it is generally stressed the role of micro and small enterprises (MSE), both for its ability to generate employment and for being the manifestation of the entrepreneurial spirit of its managers. For them is clearing the way and create practical options to maximize the results of their work. It is with this philosophy that this document raises the importance of the corporate franchises system as a mean to optimize the performance of MSE. And how can we have evidence of such optimization? There can be many ways, but the concept that is becoming more important is how to make tangible the corporate work, which means how to make «touchable» the entrepreneurial spirit, the very critical resource for managing the MSE. This is the message: the franchises make tangible the entrepreneurship spirit of the MSE.
Downloads
References
Acuerdos para competir responsablemente. (2007, marzo). Dinero (Bogotá), 272, 56-57.
Banco Mundial. (2004). Informe sobre el desarrollo mundial 2005: un mejor clima de inversión para todos. Washington D. C. : Banco Mundial en coedición con MundiPrensa Libros y Alfaomega Colombiana.
Gastañaduy, Alfonso. (2000). Franquicias: opción de desarrollo estratégico. Lima: ESAN.
Nueno, Pedro. (2005). Emprendiendo hacia el 2010: una renovada perspectiva global del arte de crear empresas y sus
artistas. Barcelona: Deusto.
Programa Especial Mejoramiento de la Calidad de la Educación Peruana (Mecep). (2001). Competencias necesarias para la creación y gestión exitosa de pequeñas y
microempresas en el Perú. Lima: Ministerio de Educación. Documento de Trabajo 1.
Soto, Hernando de. (2001). El misterio del capital: por qué el capitalismo triunfa en Occidente y fracasa en el resto del
mundo. Barcelona: Ediciones Península (Edición original: The mystery of capital: Why capitalism triumphs
in the West and fails everywhere else. London: Bantam Press, Random House, 2000).
Sull, Donald N. & Wang, Yong. (2006). Made in China: que podemos aprender de los empresarios chinos. Bogotá:
Norma.
Villarán, Fernando. (1998). Riqueza popular: pasión y gloria de la pequeña empresa. Lima: Congreso de la República
del Perú.
Villarán, Fernando. (2002). Condiciones para desarrollar el espíritu empresarial. Lima: ESAN (Conferencia ofrecida en
ESAN el 13 de julio de 2002 durante el acto central del Día del Graduado).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Journal of Economics, Finance and Administrative Science
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.