Trademarks and Elements of Personality: Relevant Aspects for The Protection of The Identity and Prestige of Natural Personse

Authors

  • Gabriel Benites Arrieta Universidad ESAN, Perú

DOI:

https://doi.org/10.46631/Giuristi.2021.v2n3.03

Keywords:

trademark law, personality rights, affection on identity, affection on prestige

Abstract

Many distinctive signs of products and services offered in the market are made up of terms that reproduce elements of identification of natural persons. In some cases, it is noted that the purchase decision is determined by the message that is assumed with the identification of the person. This study aims to develop the legally relevant aspects from the standpoint of trademark law that allow for settling possible conflicts based on a sign made up of an element associated with the identity or prestige of a third party.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gabriel Benites Arrieta, Universidad ESAN, Perú

Doctorando en Derecho en la Universidad de Alicante (España), magíster en Derecho de la Empresa por la Pontificia Universidad Católica del Perú y abogado por la Universidad Nacional Federico Villarreal. Ha participado en cursos de especialización en propiedad intelectual en Corea del Sur, Inglaterra, China y Costa Rica. Coordinador legal de la Sala Especializada en Propiedad Intelectual del Instituto Nacional de Defensa de la Competencia y de la Protección de la Propiedad Intelectual (Indecopi). Profesor de Propiedad Intelectual en la Universidad ESAN y en la Escuela Nacional del Indecopi.

References

Botana Agra, Manuel. «El registro del nombre de un tercero como marca». En Actas de Derecho Industrial 1977, 255-276. Madrid: Montecorvo, S. A., 1978.

Fernández Sessarego, Carlos. «Daño a la identidad personal». Themis 36 (1997): 245-272.

Fernández-Nóvoa, Carlos. Tratado sobre derecho de marcas, 2.ª ed. Madrid: Marcial Pons, 2004.

Flaquer Riutort, Juan. «Contribución al estudio de la marca patronímica.» En Actas de Derecho Industrial n.° 16 1995-1995, 245-265. Madrid: Marcial Pons, 1996.

López Gómez, Jesús Ángel. «Consideraciones sobre la homonimia en materia de signos distintivos». En Actas de Derecho Industrial 1978, 447-469. Madrid: Montecorvo, S. A., 1979.

López Gómez, Jesús Angel. «En torno a la autorización requerida para el empleo del apellido de un tercero como marca (caso Picasso). Comentario a la sentencia del Tribunal Supremo (Sala Tercera) de 18 de junio de 1985». En Actas de Derecho Industrial 1989-1990, 157-173.

Madrid: Colegio Universitario de Estudios Financieros, Consejo Superior Bancario, 1990.

Martín Villarejo, Abel. «Singularidades subjetivas en relación con los artistas. Las interpretaciones bajo seudónimo. Derecho español, cubano y comparado». En Obras inéditas, anónimas, seudónimas, póstumas y huérfanas, editado por Eduardo Gómez Serrano y otros, 137-201. Madrid: Reus, 2014.

Otamendi, Jorge. Derecho de marcas, 7.ª ed. Buenos Aires: Abeledo Perrot S.A., 2010.

Ruipérez de Azcárate, Clara. El carácter distintivo de las marcas. Madrid: Reus, S.A., 2008.

Torremans, Paul. Intellectual Property Law. 8.ª ed. Oxford: Oxford University Press, 2016.

Published

2021-06-01

How to Cite

Benites Arrieta, G. (2021). Trademarks and Elements of Personality: Relevant Aspects for The Protection of The Identity and Prestige of Natural Personse. Giuristi: Revista De Derecho Corporativo, 2(3), 22–49. https://doi.org/10.46631/Giuristi.2021.v2n3.03