Contributions to a consumer protection strategy for homebuyers

Authors

  • Elva Milagros Urbano Jiménez Universidad del Pacífico, Lima, Perú
  • Miguel Arista Universidad del Pacífico, Lima, Perú

DOI:

https://doi.org/10.46631/Giuristi.2024.v5n9.08

Keywords:

consumer protection, home purchase, complaints book, consumer policies, consumer protection strategies

Abstract

The present research examines the problems consumers face when purcha sing homes in Lima Metropolitan Area, including breaches by real estate companies. Key institutions such as Indecopi and the Ministry of Housing, Construction and Sanitation were consulted, and interviews were conducted with senior officials and private representatives. The proposed strategy includes the dissemination of preventive data on the housing market, the relaunch of the service 'Mira a quién le compras,' and the creation of an advisory commission to study the sector's issues and propose additional measures. The objective is to reduce the incidence of these problems.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elva Milagros Urbano Jiménez, Universidad del Pacífico, Lima, Perú

Economist from the National University of Callao. Master in Public Management from Universidad del Pacífico. Academic interest in management and public policies.

Miguel Arista, Universidad del Pacífico, Lima, Perú

Lawyer. Master's Degree in Public Management from Universidad del Pacífico. Master's Degree in Law with mention in Procedural Law and Postgraduate studies in Civil Property Law. Academic interest in research on procedural law and administrative law.

References

Alexandru, Ionas y Cristina Dinu. «The Consumer's Judicial Protection Regarding Commercial Companies». Procedia - Social and Behavioral Sciences, 81, n.° 28 (junio, 2013): 479-483. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.06.464

Ander-Egg, Ezequiel. Técnicas de investigación social. Buenos Aires: Editorial Humanitas, 1982.

Dzulkarnain Mazlan, Ahmad Md. Redzuan y Darussalam Abu Bakar. «Consumer Education in Creating a Consumer Conscious Nation». Procedia - Social and Behavioral Sciences, 155 (noviembre, 2014): 448-453. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.10.320

Hernández Sampieri, Roberto, Carlos Fernández Collado y María del Pilar Baptista Lucio. Metodología de la investigación. 5.a ed. México, D.F.: McGraw-Hill. 2010.

Instituto Nacional de Defensa de la Competencia y de la Protección de la Propiedad Intelectual (Indecopi). «Análisis del mercado inmobiliario, con enfoque en la protección al consumidor». En Observatorio de Mercados. Año 9, n.° 23, junio 2015.

Malhotra, Naresh K. Investigación de mercados. 5.a ed., traducido por María Elena Ortiz

Salinas. México D.F.: Pearson Educación, 2008.

Nuraisyah Chua Abdullah, «Public Interest Litigation in Alternative Dispute Resolution: A Proposed Mechanism in Tribunal for Consumer Claims», Procedia - Social and Behavioral Sciences, 168 (enero, 2015): 204-210. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.10.225

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE) y Banco Interamericano de Desarrollo (BID). Panorama de las administraciones públicas: América Latina y El Caribe 2014 – Innovación en la gestión financiera. Estados Unidos: OECD Publishing, 2014. http://dx.doi.org/10.1787/9789264211636-es

Ruiz Lozano, Mercedes y Rafael Araque Padilla. «¿Son los códigos éticos un instrumento para proteger al stakeholder consumidor? Un estudio de los sectores financiero, energético y de telefonía españoles» Revista de Contabilidad 16, n.° 2 (jun.-dic., 2013): 159-168. https://doi.org/10.1016/j.rcsar.2013.07.005

Salazar Muñoz, Manuel. «¡La casa se respeta! El mercado inmobiliario según el Código de Protección y Defensa del Consumidor». Revista de Derecho Administrativo, n.º 10 (noviembre, 2011): 163-173. https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechoadministrativo/article/view/13686

Norma jurídica

Ley 29203, de 4 de marzo de 2008. Ley que crea la Central de Información de Promotores Inmobiliarios y/o Empresas Constructoras de Unidades Inmobiliarias (Lima: 5 de marzo de 2008).

Jurisprudencia

Resolución Final n.° 1419-2014/ILN-CPC, seguido por Esther Peña Canal contra Titania Constructora Inmobiliaria S.A.C.

Resolución Final n° 1709-2013/CC2, seguido por Gonzalo de Bracamonte Melgar contra Inmobiliaria Romaren S.A.C.

Resolución Final n.° 1556-2014/CC2, seguido por la sociedad conyugal Pedro Pablo Vásquez y Pía Mariana Vivanco Figallo y otros contra Ramos Murga y Moscol Project Management S.A.C., 10 de junio de 2014.

Resolución Final n.° 505-2015/CC2, seguido por Vanessa Ayda Collazos Villanueva contra Villa Club S.A., 1 de abril de 2015.

Resolución Final n.° 765-2015/CC2, seguido por Jeannette Phaola Nole Mauricio contra Villa Club S.A., 7 de mayo de 2015.

Published

2024-06-29

How to Cite

Urbano Jiménez, E. M., & Arista, M. (2024). Contributions to a consumer protection strategy for homebuyers. Giuristi: Revista De Derecho Corporativo, 5(9), 150–164. https://doi.org/10.46631/Giuristi.2024.v5n9.08

Issue

Section

Corporate Law